BLOG

Firmamızdan haberler ve yenilikler

DOKUMA MAKİNALARINDA YENİ VİZYONU: VERİMLİLİK

By | Genel | No Comments

Teknolojik gelişmeler 2016 yılında verimliliği öne çıkarıyor. Küresel oyuncular yeni makinaları ile güçlü şekilde talep görüyor.

Küresel tekstil pazarında en önemli teknolojik noktayı dokuma segmenti oluşturuyor. Dokuma alanındaki yenilikler baştan sona bütün süreci derinden etkiliyor. Bu nedenle, 2016 yılında öne çıkacak olan birçok teknoloji ITMA Barselona fuarında tanıtılmış bulunuyor. Bu fuarı yerinde takip ederek, incelemelerde bulunan Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Tekstil Mühendisliği Bölümü Öğretim Görevlisi Dr. Hakan Özdemir, sektörde yaşanan gelişmeleri ve makinelerdeki teknolojik dönüşümü Textil Dünyası’na değerlendirdi.

ITMA fuarında dokuma tezgahlarında görülen siparişlerde Türkiye’nin ağırlıkta olmasının gurur verici bir tablo oluşturduğunu dile getiren Özdemir, bunun Türk tekstil sektörünün dokuma alanında yaratacağı istihdamın bir belirtisi olduğunu söyledi. Ülkemizde yerel olarak eski tezgahlarla birlikte genelde rapierli ve hava jetli yeni ve orta yaş tezgahların da kumaş üretiminde kullanıldığını dile getiren Özdemir, bu tezgahlarda giysilik ve ev tekstili sektörü için kaliteli kumaşların üretildiğini belirtti.

Yapılan yatırımların tekstil sektörü için motivasyon kazandırmakla birlikte, ülkemizdeki tekstil sektörü ile ilgili mevcut önyargıların kırılmasını da sağladığını savunan Özdemir, makine talebinin artışında, ithal kumaşa getirilen ek vergi düzenlemesinin etkili olduğunu belirtti. Özdemir, bu kararın ve sonrasında yaşanan gelişmelerin Türk tekstil sektörü için faydalı olacağının altını çizdi.

 

1363607980_dokuma2665x300.jpg

Türk Dokuma Makinaları Sektörü İlerlemedi

Ülkemizde kumaş kontrol, çözgü çözme ve haşıl makinalarının üretildiğini, ancak dokuma makinalarının üretiminde ilerleme kaydedilemediği için bu makinaların pazarlama olanaklarının sınırlı kaldığının altını çizen Dr. Hakan Özdemir, bu konuda makine-elektronik üreticisi firmaların 5746 sayılı Ar-Ge Teşvik Kanunu’ndan faydalanarak Ar-Ge merkezi kurabileceğini hatırlattı. Özdemir bu konuda şunları söyledi; “Firmaları bünyesinde kurdukları Ar-Ge merkezlerinde, bu konularda yüksek lisans veya doktora yapan/yapmış, aynı zamanda TÜBİTAK, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı vb. kurumlar tarafından desteklenen projelerde burslu olarak görev alan üniversite mezunlarını ve diğer teknik personeli Ar-Ge Teşvik Kanunu kapsamında çalıştırabilirler. Üretilecek dokuma tezgâhlarının devletin de desteğiyle gerek yurtiçinde gerekse yurtdışında firmalara satışıyla, dövizin ülkede kalması sağlanacağı gibi satışlarından elde edilen gelirlerden ayrılan paylarla sürdürülecek Ar-Ge çalışmalarıyla uzun vadede küresel rekabette başarılı olunabilir.”

Dokuma Makinalarında Rekabet Sertleşiyor

Hakan Özdemir, dokuma makinaları sektöründe yoğun bir rekabetin yaşandığının altını çizdi. Özdemir, özellikle, teknik kumaşların üretiminde, atkı atım sistemlerinde, tahrik mekanizmalarında, verimin ve verimliliğin arttırılmasında, enerji tasarrufu ve otomasyon ile maliyetin düşürülmesi konularında bu rekabetin arttığını belirtti. Bu rekabette özellikle Jäger, Jürgens ve Trinca firmaları teknik kumaş üretiminde ön plana çıktığını dile getiren Özdemir, genel olarak üretici firmaların servo motorlar kullanarak  (kompact drive, direct drive) enerji tasarrufu sağladığını ifade etti. Özdemir; “Çok farklı numara ve tür iplikleri dokuyabilen atkı atım sistemleri ile Dornier ve Toyota firmaları, her bir atkı atımında çerçevelerin veya harnişlerin ve ağızlık açısının ayrı ayrı kontrol edildiği Dornier, Toyota, Trinca, Stäubli firmaları 2016 ve sonrasını yakından etkileyecek yeniliklerini ITMA Barselona’da sergiledi.”

Dokuma teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin kullanım alanlarına dönük olarak çeşitlendiğine işaret eden Dr. Özdemir; “Teknik tekstil olarak kullanılan spacer (boşluklu) dokuma kumaşların ve dokuma-örme bileşimi hibrit kumaşların üretim teknikleri gelişmekle birlikte; giysilik, ev tekstili ve teknik tekstil olarak kullanılan kumaşların klasik dokuma tekniğinde üretimi ağırlığını sürdürecektir” dedi.

Elektronik Donanımla Otomasyon Artacak

Dokuma teknolojilerinde elektronik donanımın standart bir özellik alması ve gelişmesiyle birlikte otomasyonun da artacağını vurgulayan Özdemir, atkı kopuşunda makine durduğunda, tezgahın kendini otomatik olarak geri alması ve kopan atkının pinömatik bir robot kolla alınması tekniğinin ticarileşebileceğini söyledi. Özdemir, çözgü kopuşlarının ise, kompleks bir robotla bağlanmasının gelecekte mümkün olabileceğini savundu.

Makine üreticileri küresel krizin de etkisiyle, üretim hızlarını, kompact drive, direct drive adını verdikleri tahrik mekanizmalarıyla enerji tasarrufunu ön plana çıkarttığının altını çizen Özdemir, bunların yanında farklı incelik ve türlerdeki ipliklerde, farklı çeşitlerde kumaşların üretiminin de ana konuların başında yer aldığını belirtti.

Dokuma ve örme teknolojileri karşılaştırıldığında, örme teknolojilerindeki gelişmenin daha fazla olduğunu kaydeden Özdemir, özellikle çözgülü örme teknolojilerindeki gelişmenin dikkat çekici olduğunu dile getirdi.

1363608007_dokuma3665x300.jpg

Dokumadaki Gelişme Tüm Süreçleri Etkiliyor

 

Dokuma tezgahlarındaki gelişimin tüm dokuma sürecini yakından etkilediğinin altını çizen Özdemir, dokuma tezgahlarının üretim hızlarının artmasının tahar, düğüm ve çapraza alma işlemlerinde otomasyonu beraberinde getirdiğini söyledi. Özdemir, bu alanda yaşanan gelişmelere örnek olarak şunları söyledi; “STÄUBLİ firmasının Safir S80 Model tahar makinası; renkli iplikleri renk raporuna göre tek tek kontrol eden, dokunmatik renkli ekrana sahip. Makine, CAD sistemiyle tahar planını programlanabiliyor, iki çözgü levendini taharlayabiliyor ve opsiyonel olarak 1:1 çapraz yapabiliyor. Yine STÄUBLİ’nin teknik iplikler için geliştirdiği OPAL Model çok katmanlı çapraza alma makinası da 10 dengeden ince iplikleri çapraza alabiliyor, iki kameralı tanıma sistemi ile saydam iplikleri tanıyabiliyor, 3.60 m genişliğe kadar 1:1 çarpaz yapabiliyor. Ayrıca, kaba ve orta kalınlıkta iplikleri düğümleyen MAGMA T12 Modelini, ince iplikleri düğümleyen TOPMATIC 200 ve 200 Model düğüm makinaları sayabiliriz.”

Özdemir yaşanan bu gelişmelerle birlikte, dokuma tezgah enlerinde de artış görüldüğünü, bunun da çözgü makinalarının çağlık kapasitelerinin artmasını zorunlu kıldığını açıkladı. Özdemir, bu konudaki gelişmeleri de şöyle özetledi; “Karl Mayer Firması, diğer numune çözgü makinalarından farklı olarak 134 bobin kapasiteli cağlıktan beslenen GOM model numune çözgü makinasını ITMA Barselona standında sergiledi. CCI firması ise; 16 bobinlik kabinden renk raporuna göre çözgü sarımı yapan, üzerinde 48 cağlıklı yedek bobin kabini bulunan, bobinler üzerindeki iplik bittiğinde otomatik olarak dolu bobinleri çözgü renk raporuna göre cağlık kabinine yerleştiren Lutan Model tek bobinden çözgü çözme makinasını tanıttı.

Dokumanın Devleri Yeniliği Bırakmıyor

Birçok dokuma makinası firmasının yeni teknolojilerini sergilediğini belirten Dr. Hakan Özdemir önümüzdeki dönem dokuma üreticilerinin pazarda yoğun ilgi göstermesi beklenen dokuma makinalarını ise şöyle sıraladı;Dornier firmasının ev tekstilleri için geliştirdiği kumaş köprüsü tarafında bulunan çerçevelerin önüne yerleştirdiği nakış aparatlarıyla kumaş yüzeyinde nakış oluşturan A1 ORW Teknolojili Tip AES 6/s 12 OC model hava jetli dokuma makinası,

Dornier firmasının jakarın direkt tahriğini FT SyncroDrive sistemiyle kademeli olarak arttıran ve hava jetindeki havanın hızını kademeli olarak arttırarak farklı numara ve tiplerde atkı ipliklerini atabilen A1 ORW Teknolojili Tip AWS 8/j G model jakarlı hava jetli dokuma makinası,

Toyota firmasının standında her çerçevenin servo-motorlar ile bağımsız olarak kontrol edildiği, numaraları 75 kat numara farkına kadar olan (20 denye ve 1500 denye) atkı ipliklerini atmak için yardımcı düzeleri besleyen düşük ve yüksek olmak üzere iki basınç tankı olan JAT710 model hava jetli dokuma makinası,

Picanol firmasının 2011 devir/dak hızında astarlık kumaş dokuyan OMNIplus Summum 4-P 190 model hava jetli dokuma makinası,Picanol firmasının üzerinde yeni geliştirilen pozitif gripper mekanizması bulunan 280 devir/dak hızında 5.40 m eninde kaplamalık kumaş dokuyan OptiMax 4-P 540 model dokuma makinası,

Tsudakoma firmasının 1850 devir/dak atkı atım hızına sahip, karbon lifi takviyeli plastik parçalarile ses ve titreşimin azaltmak için plastik gücülerin kullanıldığı Concept Model 192-2C-S4 hava jetli dokuma makinası,

ITEMA grup bünyesinde bulunan Sultex firmasının, üzerinde yeni geliştirilen NCP elektronik platformu ve kumaş kenarlarında kumaş hatalarını tespit eden lazer aparatı bulunan A9500 model hava jetli dokuma makinası,

 

Jäger firmasının teknik tekstiller için geliştirdiği, ağır kumaşları dokuyabilen, tefenin kam mekanizmasıyla hareket ettirildiği ve çözgü kopuşlarının lameller yerine arka köprünün önünde olan lazerle kontrol edildiği SK560 prototip dokuma makinası,

TRİNCA Firması’nın su ve yağ filtresi olarak kullanılmak üzere ağır teknik kumaşlar dokuyan, 7 ton/m tefe vuruş gücüne sahip, genişliği 15 m olan, tefenin kam mekanizmasıyla hareket ettirildiği, üzerinde farklı servo-motorlarla 24 farklı çerçeveyi hareket ettirebilen armür mekanizması bulunan, sentetik ve doğal liflerin yanında, çapı 0,10 mm’den 2 mm’ye kadar olan paslanmaz çelik, yüksek mukavemetli karbon çeliği ve zengin alaşımları dokuyabilen dokuma tezgâhı,VAN DE WİELE firmasının 24.000 ilme kapasiteli 5.2 m eninde yüz yüze halı dokuyan, hava yastığı ile kılavuzlanmış rapierli atkı atım sistemine sahip RCİ02 model halı tezgahı ile döşemelik kadife, otomotiv döşemelik kadife, perdelik ve giysilik kadife, gölgeli kadife, İtalyan kadifesi gibi kadifeleri dokuyabilen, mikroprosesörlü, ekrandan kontrol edilebilen, elektropinömatik atkı seçicili VTR33 model kadife tezgahı,

Stäubli firmasının parça ve duvardan duvara halıları, bukle ve düz dokuma yapılarını üreten, 2+2, 2+4, 3+3, 6+6 gibi modüler olarak tasarlanabilen çoklu atkı seçiciye sahip Schönherr marka ALPHA 400 singleloop model halı makinası,

CCI firmasının çerçevelerin hareketi mekanik olarak sağlandığı, dakikada 150 atkı atabilen, dokunmatik ekrana sahip Yeni Studio numune dokuma tezgahı.

1363607947_dokuma1665x300.jpg

Kaynak

DOKUMA İŞLEMİNİN TEMEL HAREKETLERİ

By | Genel | No Comments
  • Dokuma sırasında çözgü ve atkı ipliklerinin birbirleriyle kesişmesini sağlamak üzere, birbirini takip eden üç temel hareket yapılır.
  1. Ağızlık Açma: Çözgü tellerinin iki tabakaya ayrılmasıyla, içinden bir atkı taşıyıcı elemanın geçirilebileceği büyüklükteki, ağızlık adı verilen bir tünelin oluşturulması işlemidir.
  2. Atkı Atma: Atkı ipliğinin ağızlık boyunca boyunca taşınması işlemidir lemidir.
  3. Tefeleme (tefe vurma): Ağızlığa son taşınmış atkının kumaş oluşum çizgisine doğru itilerek, önceden dokunmuş kumaşa dahil edilmesi işlemidir.
  • Diğer yandan, dokuma işleminin sürekliliğini sağlayabilmek bakımından iki tamamlayıcı harekete daha gerek duyulur.

Bu üç işlem dokumanın temel hareketleri olarak adlandırılır ve yukarıda verilen sıralamada gerçekleştirilmeleri gereklidir. Bu hareketlerin birbirlerine göre hassas zamanlamaları oldukça önemlidir.

4.Çözgü Salma: Bu harekette çözgü, dokuma levendinden gerekli hızda, uygun ve sabit bir gerilimde salınarak, dokuma bölgesine sevk edilir.

5.Kumaş Sarma: Bu harekette kumaş, dokuma bölgesinden arzu edilen atkı sıklığını sağlayacak şekilde çekilerek, kumaş levendine sarılır.

  • Bu işlemler tamamlandığında bir dokuma periyodu/dokuma döngüsü tamamlanmış olur. • Dokuma döngüleri, kumaş istenilen uzunluğa ulaşıncaya kadar sürekli tekrarlanır( Örneğin, 1 dakikada 650 kez ). • Sonuç olarak, leventten sağılan çözgü, dokuma bölgesine sevk edilerek, kumaşa dönüştürülür. Oluşan kumaş, dokuma bölgesinden çekilerek, bir levent üzerine sarılır. Bu akış, dokuma sırasındaki materyal akışı olarak da adlandırılır.

DOKUMACILI DOKUMACILIĞIN GELİŞİMİ

By | Genel | No Comments
  • Dokumacılık belki de insanlık tarihi kadar eskidir. Tarihi bulgular ilk dokunmuş kumaşın M.Ö. 6000’ de Mısır’lılar tarafından yapıldığını göstermektedir.
  • İnsanlar bir yandan vücutlarını sıcak, soğuk gibi çevre etkilerinden korurlarken, aynı zamanda daha medeni bir görüntüye görüntüye de kavuşmuşlardır.
  • Giysiler sosyal statü, bölgesel yaşam koşulları ve çeşitli sosyolojik akımların farklılaşan etkileri altında, değişik tarzlarda gelişim göstermiştir.
  • Günümüzde geliştirilen akıllı kumaşlar, çevre etkilerini yanıtlama ve mikro çiplerle iletişimi sağlama gibi çok özel fonksiyonları yerine getirmek üzere kullanılmaya başlanmışlardır.
  • 12.yüzyılda İngiltere’de tezgahların standart bir tasarıma sahip olarak kullanıldıkları ve tamamen ağaçtan yapıldıkları bilinmektedir.
  • Bu tipteki tasarımlarda, dokuma levendi arkaya, kumaş levendi ise öne takılmakta ve çözgüler yatay düzlemde gerdirilmekteydi. Gücü çerçeveleri çerçeveleri, üstten bir makaraya makaraya dolanan bir kablo ile birbirlerine bağlanmışken, alttan dokumacının ayakla çalıştırdığı pedallarla bağlantılı idi. Mekik doğrudan elle fırlatılmaktaydı; vuruş kolları yoktu. Tarak, atılan atkıyı kumaşa yerleştirmek üzere, şasiye yukardan salınım yapabilecek şekilde mafsallanmıştı.

TEKSTİL NEDİR?

By | Genel | No Comments

Tekstil, her türlü tekstil elyafından çeşitli metotlar uygularak (dokuma, örme ve dokusuz yüzey elde etme yöntemleri) yüzey elde etme sanatı olarak tanımlanabilir. Giyim, insanoğlunun yaratılışından beri en önemli üç ihtiyacından biridir (giyecek, yiyecek, barınma), yani insanlık ile yaşıttır. Tekstil çok geniş uygulama alanı olan bir bilimdir. Hayvansal, bitkisel veya sentetik kaynaklı lifler ana kullanım ürünleridir. Giyilebilen her şey, bazı dekorasyon ürünleri ve her çeşit aksesuarları da içine alan imalat sektörüdür. Türkiye’nin en önemli ve en çok istihdam sağlayan sektörlerdendir. Tekstil, Latince bir kavram olan texere’den türetilmiştir ve dokuma ve örme kumaş anlamına gelmekledir. Tekstil kavramı tekstil liflerini, tekstil ürünlerini ve yan mamullerini ve bunları kullanarak elde edilen mallarını kapsamaktadır. Bu yüzeyler kullanılarak üretilen giysiler (yani tekstil malları) insanın, kendisini hava şartlama karşı koruma ihtiyacından doğmuştur. İlk önceleri bu amaçla; hayvan postları, keçeler; eğirme tekniğinin geliştirilmesinden sonra elde edilen ipliklerin yardımı ile de örgüler ve dokumalar kullanılmıştır. Öte yandan giysi, vücudu koruma işlevi yanında sosyal bir markalaşma öğesidir, insanlar, değişik giysiler kullanarak sosyal statülerini de belli ederler. Giysinin bu sosyal işlevi, boyar maddelerin dokuma işlemi öncesi ve sonrasında kullanılması ile daha da ileriye gitmiştir. Bu aşamadan sonra iplik ve yüzey oluşum teknikleri ilerlemiş; örneğin desenli kumaşlar, örgüler, dokumalar ve dokusuz yüzeyler geliştirilmiştir. Tekstil terbiye işlemleri ilerletilmiş (kumaş baskı, flok baskı gibi) akıllı ve teknik tekstil üretimleri geliştirilmiştir. Batı dillerinden gelen tekstil kelimesi, sadece kumaş demek iken, Türkçede bu terim çok daha geniş anlamlara kavuşmuştur. 2 ana katagoriye ayrılır. Hazır giyim ve Ev tekstili. Hazır giyim, tekstil sektörünün giyecek ile ilgilenen ve buna yönelik ürünler üreten bölümüdür. Ev tekstili, ev içinde kullanılan tekstil ürünlerinin üretimiyle ilgilenen bölümüdür. Bu ürünler perde, çarşaf, nevresim, her çeşit örtüler ve havlu gibi ürünlerden oluşmaktadır. Hazır giyim ise insanların günlük giyim ve aksesuar ihtiyaçlarını karşılar, iç giyim, dış giyim, yazlık, kışlık gibi birçok alt dallara ayrılabilir.

KUMAŞ BİLGİSİ, KUMAŞ ÇEŞİTLERİ VE KUMAŞLARIN SINIFLANDIRILMASI

By | Genel | No Comments
KUMAŞ BİLGİSİ, KUMAŞ ÇEŞİTLERİ VE KUMAŞLARIN SINIFLANDIRILMASI
1.Yapılarına göre (nasıl yapıldıysa o ismi alır)
a)Dokunmamış kumaşlar – Nonwoven, keçeler, kağıt telalar, elyaf, vizotin vb.
b)Dokunmuş kumaşlar – Dokuma yoluyla elde edilen kumaşlar.
c)Örülmüş kumaşlar – Örme yoluyla elde edilen kumaşlar (yuvarlak, çözgülü örme ve düz örgüler, danteller).
KUMAŞ KONTROL YÖNTEMLERİ
1)Hammadde kontrolü
a)Hissetme,
b)Koparma,
c)Büküm açama,
d)Yakma,
e)Mikroskopla inceleme,
f)Kimyasallarla çözme,
g)Boyama,
h)Lif ayrımı,
2)Yüzey kontrolü
a)İplik sıklığı, numarası,
b)Dokuma örgü cinsi,
c)Kumaş gramajı,
d)Kumaş eni,
e)Uzunluğu,
f)Kumaş yüzü, tersi,
g)Atkı, çözgü yönü,
h)Dokuma, tüy yönü,
i)Kayma özelliği,
j)Boncuklanma özelliği,
k)Ütü etkisi (nem, ısı, basınç ile ilgili değişim),
3)Terbiye kontrolü
a)Renk haslıkları,
b)Işık haslıkları,
c)Yıkama haslıkları,
d)Su haslıkları,
e)Sürtme haslıkları,
f)Ütü haslıkları,
g)Ter haslıkları,
h)Buruşmazlık, esneme,
i)Aşınma,
ÖRME KUMAŞLAR
Örme (atkı) Kumaşların Sınıflandırılması
1) Yuvarlak örgüler
a) Tek yataklı,
-süprem,
-futter,
-havlu,
b) Çift yataklı,
-rib,
-interlok,
c) Küçük çaplılar,
-Çorap makineleri,
-Bağcık, kordon makineleri,
2) Düz örgüler
a) Tek yataklı -Ev tipi,
b) Çift yataklı -Sanayi tipi.
Çözgü Örme Kumaşların Sınıflandırılması (iğne tipine göre)
1.Esnek uçlu iğne – spor kumaşlar (koton makinesi veya çözgü otomat makinesi),
2.Dilli iğne – desenli gipür, dantel, makrome, fisto (raşel-tek veya çift yataklı),
3.Sürgülü iğne – jarse ve düz kumaşlar,
DOKUMA KUMAŞLAR
Kumaşı oluşturan ipliklerin birbirine göre geçiş şekli örgüyü belirler. Dokuma kumaşlarda üç temel örgü ve bunlardan türetilmiş diğer örgülere göre birçok çeşit vardır.
Dokuma Temel Örgüler
1) Bezayağı
a)Rips: Atkı ripsi, Çözgü ripsi.
b)Panama: Tam panama, Yarı panama.
En basit ve sağlam bağlantı türüdür. Bağlantı noktaları her yüzden birbirine değer, çözgü ve atkı iplikleri birbirlerinin bir altından bir üstünden geçer. Kolay ve ucuz bir üretim sağlanır. (krep, etamin, patiska, amerikan bezi, tafta, vual)
2) Dimi: Bağlantı noktaları yana doğru kaymıştır ve verev olarak birbirine değmektedir. (denim, gabardin, divitin)
3) Atlas (saten): Bağlantı noktaları birbirine değmez, ancak bu noktalar düzenli bir biçimde dokuma yüzeyine dağılmıştır. İplikler en az dört iplik üzerinden atlamaktadır. En gevşek bağlantıdır. (saten düşes)
ÖRME KUMAŞ ÇESİTLERİ
SÜPREM: 30/1, 28 fine süprem
Penye, karde, OE, lycralı. Kullanılan enler: 34, 32, 30, 26’dır. Üç çeşit lycra kullanılır: 20 denye (22 dtex), 40 denye (44 dtex), 70 denye (77 dtex) en çok kullanılan 40 ve 70 denyedir.
RİBANA: (1*1 RİB): 30, 34″ çaplar kullanılır. Ne 30/1 iplikte 16-18 fine, 20/1 iplikte 16 fine kullanılır.
KAŞKORSE: (2*2 RİB): 30, 34” çaplar kullanılır. Ne 30/1 iplikte 18 fine, 20/1 iplikte 16 fine idealdir.
İKİ İPLİK FUTTER: Ne 20’ye 10, 20’ye 8 ipliklerle örülür. 26, 30, 32” çaplı makinelerde 20, 22 fine inceliğinde örülür.
ÜÇ İPLİK FUTTER: Ne 30-30-10 veya 30-20-10 iplikler kullanılır.
FİNE FUTTER: Genel olarak Ne 30’a 20 ve 30’a 30 ipliklerle 28 fine inceliğinde örülen hafif futterlerdir. 30 ve 32 çaplı makineler kullanılır.
PİKE: Tek toplama ve çift toplama olarak iki çeşittir, genelde çift toplama kullanılır. 26, 30” çaplı makinelerde Ne 30/1 iplikte 28 fine, 20/1 iplikte 22 fine incelikte makinelerde örülür. Pike diğer örgülere göre mamulde kendini salarak genişler.
HAVLU KUMAŞLARDA GRAMAJ BULUNMASI
iplik no = uzunluk / ağırlık = m / gr = L / G = Nm, Ne = L / (G*1,693)
gramaj = (E sıklık * 100 * faktör) / (Ne * 1,693)
uzama ile ilgili faktörler: bezayağı=1,1; gabardin=1,08; saten=1,05; lycra=1,3-1,45.
KUMAŞ ANALİZİ
Kumaş analizinde sırayla şu yollar takip edilir:

1.Kumaşın tersini ve yüzünü bulmak:
-Kumaşın cinsinden atkı ve çözgü yönleri ve örgüsü biliniyorsa kapanmalar hangi taraftaysa o taraf yüzdür.
-Çözgü ve atkı farklı iplik ve elyaftan yapılmışsa değerli ipliğin örgü yaptığı taraf kumaşı yüzüdür.
-Dimi örgülü kumaşlarda kumaşın yüz tarafında çizgi olarak hatlar belirgindir. Bunlar kenara göre belirli bir açı yaparak sağa veya sola doğru gider (diminin z veya s oluşuna göre).
-Apre işlemi görmüş kumaşlarda kumaş yüzü temizlenmiş veya yakılmış olduğundan düzgündür.
-Desenli kumaşlarda desenin basıldığı kumaş desenin yüzüdür.
-Düz boyalı kumaşlarda kumaşın yüz tarafı yeniyken parlaktır.
-Flanel, pazen gibi kumaşlarda ten kısmı şardonlu baskılı kısım tüysüzdür; ancak divitinde her iki yüzey şardonludur. (zımpara 1 mm civarı, şardon 1 mm’den kalın)
2.Kumaşın çözgü ve atkı yönünün belirlenmesi:
-Kumaşın kenarı görülüyorsa kenara paralel iplikler çözgüdür.
-Çözgü ipliklerinin bükümleri atkıdan daha fazladır, bu yüzden daha sert tutumludurlar.
-Çözgü iplikleri atkı ipliklerine göre daha ince daha sık olarak görünürler.
-Katlı büküm (dublaj) yapılmış iplikler genellikle çözgüde kullanılırlar.
-Hem atkı hem de çözgüde katlı bükümlü iplik kullanılmışsa ince ve dayanıklı olan çözgüdür.
-Pamuk ve yün iplikleri çözgüde ve atkıda ayrı ayrı kullanılmışsa çözgü pamuk, atkı yündür.
3.İplik numarası ve büküm yönü saptanması,
4.İpliği meydana getiren lifin tahminlenmesi,
5.Kumaş örgüsünü bulup, gerekirse resmini (örgü deseni) yapmak,
6.Çözgü ve atkı sıklıklarının belirlenmesi,
7.Kumaş dokutulacaksa gerekli iplik miktarını bulabilmek için çözgü ve atkı ipliklerinin kısalma yüzdelerini bulmak.

PAMUKLU KUMAŞLAR
GABARDİN: Genellikle dimi 2/1 örgüsünde (1/2, 1/3, 3/1 de olabilir) çözgü hakim pamuklu bir kumaştır. Yüzeyde iplik kalınlığına ve dimideki atlamalara bağlı olarak kenarlara açı yapan çizgi efekti görülür. Açı 1/2 ve 2/1 örgülerde 45, 3/1 ve 1/3 örgülerde 30 ve 60 derece civarındadır. İplik inceldikçe çizgi efekti kaybolur. Pantolonluk ve trençkotluk olarak kullanıldığı gibi bunun dışında da kullanılır. İplik numarası Ne 60 ile 80 arası olabilir (atkı ipliği daha kalın da yapılabilir). Daha çok top boya yapılarak renklendirilir. İpliği boyalı ve baskılı olarak bulunabilir.
DENİM (Blue-jean, kot): Denim bugün çok geniş bir alanı kapsayan kumaşların genel adıdır. Bu kumaşlardan giysinin hemen her türü yapılabildiği gibi döşemelik olarak da kullanılmaktadır. Genellikle çözgü iplikleri indigo boyalıdır. Gramaj ölçümünde ons ölçü birimi kullanılır. Gramajlar 5-16 ons arasındadır. Ağır olanlar kışlık, hafif olanlar yazlık olarak pantolon, gömlek, yelek, etek, ceket, şort olarak kullanılır.
PAZEN: Bezayağı ve dimi örgülü Ne 24-8 ipliklerin kullanıldığı pamuklu bir kumaştır. Arka yüzey şardonlanır, ön yüzey baskılı olabilir. Top boya ve baskı yapılarak pijama, iç çamaşırlık olarak kullanılır. Her iki yüzey şardonlanırsa ve kalınlık fazlaysa divitin adını alır, Anadolu’da kışlık tür giysilerde yaygın olarak kullanılır.
Patiska Kumaş: Patiska kumaş klasik bir dokuma kumaş cinsidir. Düşük gramajlı ve çok ince olup bezayağı örgüsünden yapmaktadır. Patiska sık ve düzgün dokunmuş pamuklu bezdir. Uygulanan apre türüne göre yumuşak yada diri tutumlu olabilir. Orijinali keten olan bu kumaş şimdi pamuk yada karışımları veya yün ve karışımlarından yapılır. Pamuktan yapıldığı zaman genel olarak çözgüde 10-14 ve atkıda 8-14 kaplama faktörü ve metrekaresinde 60-100 gram ağırlığı vardır. Eğer yünden yapılmışsa şalisten (challis) daha hafiftir ve kadın elbiseleri olarak kullanılır. Patiska özellikle Amerika ve Mısır’da yetişen nitelikli pamuklardan eğrilmiş, 60-80 numara ipliklerden dokunur ve çoğunlukla bir yüzüne hafif parlaklık kazandırılır. Patiska ağartılabilir yada parça halinde boyanabilir. Nitelikli patiskalar pürüzsüz, parlak apreli ve hafif bezlerdir. Bunlar kolay dikilebilir yada üzerlerine ince nakışlar işlenebilir. Patiska kolay yıkanabildiğinden mendillerde, çocuk giysilerinde, iç çamaşırlarında, çarşaflarda ve geceliklerde kullanılır. Örnek: Patiska Çarşaf, Patiska Çamaşır.
DİYAGONAL: Diyagonal dimiler büyük örgülü basit dimilerdir. Bu kumaşlarda çözgü ipliği atkı ipliği istikametinde 45° açı yapar. Yani çözgü diyagonalleri kumaş yüzeyinde, yatayla 44°-45° açı yapar. Kumaşın atkı ve çözgüsünde kullanılan iplikler değişikse, daha parlak ve değerli olan iplik kumaş yüzeyine daha çok çıkarılır. Dimi örgülerle daha ağır gramajlı ve elastik kumaşlar yapılabilmektedir. Diminin bir türevi olan diyagonal dimilerde ise desenlendirme imkanı çok geniştir. Diyagonal dimi ile dokunmuş diyagonal kumaşlar, kalın numaralı iplikten yapılmış olup; dimi 2/2 dokulu pamuklu bir kumaştır. Eşit karakterli bir dimidir. Genelde pantolonluk kumaş olarak kullanılır. Bunun dışında eteklik, ceketlik olarak da kullanılır. Sağlam ve gramajlı olarak üretildiğinde çadır bezi (branda bezi) olarak da kullanılabilir. Örnek Konstrüksiyon: Çözgü ipliği=Ne=12/1, Sıklık=24 ad/cm, Atkı ipliği=Ne=12/1, Ağırlık=206 g/m², En=70 cm.
ORGANZE KUMAŞ: Organze, pamuklu bir kumaştır. Muslin sınıfına girer. İnce, hafi gramajlı, seyrek dokunur. Yarı şeffaf, saydam, transparan yapıdadır. Özel bir asit bitim işlemi yapılır. Bu işlemle kumaş yüzeyi kısmen katılaştırılarak kumaşa sert bir tutum ve şeffaf bir görünüm kazandırılır. Bitin işleminin etkisi kalıcıdır. Pamuk yerine monofılament sentetik liflerin kullanılmasıyla aynı sertlik etkisi daha iyi sağlanabilir. Fakat, bunun yanında monofılament sentetik lif kullanımı maliyetin daha yüksek olmasına sebep olacaktır. Organze kumaşlar genelde elbiselik, bluzluk, işlemelik, aksesuarlık olarak kullanılır. Elbiselik organze kumaşlardan ise daha çok gelinlik, nişanlık, gibi abiye kıyafetler yapılır. İyi kalitede bir organzede: Çözgü ipliği Ne:80, Atkı ipliği Ne:100 olarak kullanılır. İnch’teki çözgü/atkı sayısı 80 olarak alınır. Bu da cm’de yaklaşık olarak 32 adet atkı ve çözgü demektir. Organzenin pamuklu bir kumaş olarak bilinmesine rağmen piyasada daha çok %100 PES olarak bulunmaktadır.
Languages »

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com